Back to blog

Interne communicatie is net zo stimulerend als zwarte koffie!

30 juni 2014 - Posted in Tips Posted by:

Communicatie is vandaag de dag niet meer weg te denken in onze bedrijven en organisaties. We willen in dialoog treden over onze ontwikkelingen; projecten; cijfers; opgezette samenwerkingen;… en dit naar huidige klanten; leveranciers; stakeholders; samenwerkingspartners; en liefst ook nog naar toekomstige klanten. Bedrijven en organisaties investeren dan ook enorme marketingbudgetten en tijd aan externe communicatie. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de interne communicatie in onze bedrijven? Een minstens even zo belangrijke vraag die minstens evenveel tijd en investering vraagt. Toch wordt hier vandaag de dag naar mijn aanvoelen nog te weinig werk van gemaakt en krijg ik weleens te horen als ik deze vraag stel dat erop wordt ingezet door een personeelsblad uit te geven of de CEO te laten speechen op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Een eerste aanzet denk ik dan, maar nog een hele weg af te leggen…

Waarom is interne communicatie zo belangrijk?

Om je als medewerker meer betrokken te voelen bij een bedrijf of organisatie is een eerste stap voldoende informatie krijgen. Je moet weten waar jouw organisatie voor staat, waar ze dagdagelijks mee bezig zijn, wie jouw collega’s zijn en waar het bedrijf naartoe wil. Indien je hierover beter geïnformeerd bent, gaat niet alleen jouw betrokkenheid maar ook jouw verbondenheid toenemen. Je bent geen anoniem nummer meer in de organisatie maar deel van een groter geheel en je weet waar jouw collega’s elke dag voor gaan.
Bovendien zijn de medewerkers, naast tevreden klanten of samenwerkingspartners, belangrijke ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie. Zij komen al dan niet rechtstreeks in contact met de klanten, vertellen bij familie en vrienden over hun werk, kortom kunnen voor jouw bedrijf voor heel wat extra business zorgen.
Hoog tijd dus om hen als een evenwaardige communicatiepartner te beschouwen en na te gaan hoe jullie hier extra op inzetten!

Hoe pak je dit nu aan?

  • Probeer jouw interne communicatie te systematiseren (vb. maandelijks een nieuwsbrief te versturen) opdat dit niet verloren gaat doorheen de drukte van alledag waardoor het op langere termijn een volwaardige plek krijgt in de organisatie.
  • Interne communicatie is van, voor en door! Trap dan ook niet in de valkuil als leidinggevende voortdurend zelf de inhoud te gaan bepalen en uit te werken. Er zijn zeker heel wat creatievelingen in jouw team als je hen maar voldoende ruimte geeft. Stel hen alvast de vraag wat ze over hun werk of team willen delen met de anderen in de organisatie (vb. een innovatief project waar aan gewerkt wordt, een nieuwe klant die is binnengehaald,…) en maak hen medeverantwoordelijk.
  • Communiceer transparant en veel met je medewerkers! Denk hierbij aan nieuwe aanwervingen; lopende projecten; kennisgeving van de resultaten; nieuwe partnerships;…
  • Stem af op je publiek en kies voor een leuk format en een informatiedrager die aanspreekt! Ga niet voor bladzijden saaie tekst maar kies bijvoorbeeld om te werken met foto’s; filmpjes die medewerkers zelf maken met hun smartphone over hun werk; een interview met een medewerker;… en dit op een medium wat past bij jullie organisatiecultuur. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een digitale “state of the company” in plaats van een uitgeprinte nieuwsbrief; een nieuwsblog voor je medewerkers; muismatjes waarbij de waarden van het bedrijf visueel worden gemaakt; een gigantische poster in de lunchruimte waarop de jaardoelstellingen op een creatieve manier zichtbaar worden gemaakt;…
  • Herhaal, herhaal, herhaal,… Interne communicatie is niet effectief als ze slechts éénmaal gebeurt. Probeer dan ook via diverse kanalen te communiceren met jouw medewerkers opdat ze de boodschap oppikken en hiervan doordrongen raken.

Kortom, geef interne communicatie een volwaardige plek in jouw organisatie en het zal, net als zwarte koffie, stimulerend werken!
Creatieve ideeën mogen uiteraard altijd gedeeld worden!

Veel succes!

Nele

 

 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>