Back to blog

Het enthousiasme van 1 september!

1 september 2014 - Posted in Tips Posted by:

Net als heel wat gezinnen stappen vandaag op 1 september ook heel wat bedrijven uit de vakantiemodus. De batterijen zijn opgeladen; vakantieherinneringen worden opgehaald tijdens de lunch; iedereen heeft zin om er weer voluit voor te gaan; de grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Een boeiende periode die we best zo lang mogelijk vasthouden voor we weer met z’n allen op de klaagbank terechtkomen en het motivatiepeil diep onder nul zakt. Ik werd lang getriggerd door wat er misloopt en waarom bedrijven en organisaties er niet in slagen het enthousiasme en de passie van hun medewerkers levend te houden. Hoe kunnen we het anders doen er ervoor zorgen dat de “goesting” niet als sneeuw voor de zon verdwijnt?

Naar mijn aanvoelen staat het antwoord beschreven in het boek Drive: The Suprising Truth About What Motivates Us van Daniel H. Pink. Dit werk uit 2011, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, is een must voor leiders in onze hedendaagse organisaties. Het vormt voor mij de basis waarop bedrijven de dag van vandaag hun beleid ten aanzien van hun medewerkers best zouden uitbouwen om een sprankelend klimaat te creëren. Jammer genoeg is er echter een grote kloof tussen datgene wat de wetenschap ons leert en beschreven staat over de menselijke motivatie en datgene wat er dagdagelijks wordt toegepast in onze bedrijven en motivatiekillers zijn.

Duik daarom net als die vele kinderen en studenten opnieuw in de boeken en verdiep je in dit boeiende werk. Je leert meer over de doorslaggevende factoren die onze motivatie bepalen; de do’s en dont’s, en je krijgt sleutels aangereikt welke je kunnen helpen in jouw werkcontext. Het zal jou zeker en vast helpen om het enthousiasme en de passie dag in dag uit vast te houden!

Nele

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>