Back to blog

“In order to achieve greatness, you have to fail greatly” (Kennedy)

17 december 2014 - Posted in Tips Posted by:

En laat dit nu precies de wijze woorden zijn die bijzonder goed samenvatten waar het internationale congres Failing Forward afgelopen maandag op C-Mine voor stond. Een dag vol eerlijke en oprechte getuigenissen van ondernemers die succes maar ook tegenslag kenden. Ze gaven een inkijk in de lessen die ze hieruit voor zichzelf hebben getrokken maar trachten ook het taboe op falen, wat nog welig tiert in onze contreien, te doorbreken. Een inspirerende dag niet alleen voor mezelf als ondernemer maar zeker ook als ik denk aan onze bedrijven en organisaties en de manier van leidinggeven. Wat als we eens vanuit een andere bril naar “falen” zouden kunnen kijken? Laat me toe jou als lezer mee te nemen in de belangrijkste inzichten die ik voor mezelf formuleerde gedurende deze boeiende dag.

“De formule voor verandering: O x V + KS > W”
(Steven Martens, CEO Koninklijke Belgische Voetbalbond)
Vandaag de dag worden onze bedrijven overstelpt met veranderingen en dienen ze zich hiertoe te verhouden (denk aan innovatieve producten, nieuwe technologieën, nieuwe spelers op de markten, de uitdaging om een motiverend klimaat te creëren voor je medewerkers, enzovoort). Maar hoe pak je dit nu aan? Steven Martens wist ons te vertellen dat je mensen en organisaties maar in beweging krijgt als er een zeker mate van ontevredenheid (O) is over de huidige gang van zaken. Als we dit vertalen naar onze bedrijven kan je dus stellen dat je als leidinggevende beter niet in je ivoren toren blijft zitten maar goed moet luisteren naar de mensen om je heen en je voelsprieten dient uit te steken voor wat er rondom je gebeurt. Bovendien dien je voor jezelf ook goed te weten waar je voor staat, wat je visie (V) is en wat je wil betekenen alvorens je kan anticiperen op veranderingen en je eigen verhaal kan schrijven. Veranderingen komen maar op gang door het zetten van kleine stapjes (KS). Er gebeurt niets als je zelf niet tot actie overgaat. Bouw kleine succesjes in die je kunnen helpen om anderen mee te krijgen in het veranderingsproces en de weerstand (W), welke typisch menselijk is, voor te zijn.

“Een ding staat vast, je gaat fouten maken”
(Kim Clijsters, voormalig tennister en oprichtster van Kim Clijsters Sport en Health Club)
Een mooie en tegelijk ook ontschuldigende boodschap van Mevrouw Clijsters. Als je vandaag de dag onderneemt en met mensen samenwerkt, ga je hoe dan ook fouten maken. De lat hoog leggen mag als je tegelijk ook mild bent voor jezelf. Zeker ook een niet mis te verstane boodschap voor leidinggevenden. Samenwerken lijkt makkelijk maar is nog steeds niet evident. Ga er dan ook vanuit dat je nog heel wat kan en moet leren en ja, dat je fouten zal maken en niet voor iedereen kan goeddoen.

“Je kan falen maar bent zelf geen mislukking”
(Yves Hanoulle, Creative Collaboration Agent)
Nog meer wijze woorden van iemand die per ongeluk zijn ouderlijk huis afbrandde maar toch een knuffel kreeg van zijn ouders. Een persoonlijk verhaal maar het leert ons ook dat mensen niet samenvallen met hun fouten. Mensen zijn wel meer dan dat. Ook in onze bedrijven zou dit een goede insteek kunnen zijn. Het zou alvast veel meer de weg effenen voor creativiteit, innovatieve ideeën en het durven grenzen te verleggen.

“Geen falen = geen activiteit!”
(Greet Dekeyser, journaliste en auteur)
Greet Dekeyser wist mij bijzonder te triggeren met bovenstaande uitspraak. En ja gelijk heeft ze. Vorige week nog werd dit verhaal bevestigd door de makers van Candy Crush Saga op het Dare Festival. Zij vertelden ondermeer dat ze maar liefst 199 games ontwikkelden waarvan er slechts 10 een succes werden… Als je dit op voorhand zou weten, zou je dan de stap zetten? En ja, ook zij gaven aan dat falen een deel is van hun business-model. Een factor waar ze rekening mee houden, maar wat erbij komt kijken als je wil leren en vooruit gaan!

“Falen is onderdeel van succes”
(Ianka Fleerackers, actrice en auteur)
Ianka wist het zo mooi te verwoorden in haar verhaal “het succes en de val van een prinses”. Hierin werd me zeer goed duidelijk dat falen nu eenmaal bij succes hoort. Dat het als het ware de andere zijde van de munt is en dat je er niet altijd zelf een impact op hebt. Ook dit kan je zeer sterk linken met de realiteit waarin onze bedrijven vandaag de dag actief zijn. Steeds meer onvoorspelbaarheid, veranderingen, snelheid,… Je kan er dus best als bedrijf en leidinggevende rekening mee houden dat falen er nu eenmaal bij hoort en je zelf altijd een keuze hebt om dit vanuit een positieve dan wel negatieve kijk te benaderen.

Hopelijk kunnen deze verhalen en inzichten een nieuwe manier van omgaan met en kijken naar “falen” lanceren en zo het starre taboe wat heerst in onze bedrijven helpen doorbreken.
Veel succes en spread the word!
Nele

Wil je nog meer te weten komen hoe je binnen je bedrijf anders kan kijken naar en omgaan met falen? Lees dan zeker ook onderstaande blogtekst:
Anders kijken naar fouten

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>