Back to blog

In het digitaal biotoop van Nascom

26 januari 2015 - Posted in Inspirerende voorbeelden Posted by:

In het prachtige en creatieve bolwerk van C-mine te Genk vinden we het digital agency Nascom terug. Hier wordt dag in dag uit bewezen tot welke mooie resultaten contradicties kunnen leiden. Nascom is namelijk gevestigd in een oud mijngebouw maar is dagelijks aan de slag met nieuwe en vooruitstrevende technologieën. Er worden dan ook niet zomaar websites en applicaties gebouwd. Het bedrijf tracht een goede symbiose te vinden tussen business en ICT. Nascom legt zich toe op Digital service design waarbij de gebruikerservaring centraal staat. Hun core-business bestaat uit het exploreren, onderzoeken, ontwerpen en bouwen van digitale diensten voor een waaier van klanten uit diverse sectoren met als hoogste goed een consistente gebruikservaring te creëren. Ik ben dan ook bijzonder blij de kans te hebben gehad een gesprek te mogen voeren met Jo Martens, CEO van Nascom, en neem je maar wat graag mee in het boeiende verhaal van hun bijzondere biotoop!

Hoe trachten jullie de medewerkers in het bedrijf te enthousiasmeren en hun passie voor het werk levend te houden?
“Wij geloven dat je mensen het best kan motiveren door in te zetten op hun groei. Mensen evolueren graag en willen steeds meer uitgedaagd worden in nieuwe projecten, rollen en technologieën. Hierbij is het belangrijk dat je mensen intrinsiek gemotiveerd zijn en een open mindset hanteren. Groeien en leren gaat immers gepaard met vallen en opstaan en is best wel hard werken. Opdat mensen kunnen groeien, hebben ze trouwens een spiegel nodig. Daarom vinden we het belangrijk om onze medewerkers zoveel als mogelijk en op een positieve manier feedback te geven. Zo vragen we regelmatig binnen de teams om elkaar te observeren, bijvoorbeeld tijdens het programmeren of als er een workshop gegeven wordt, en nadien feedback te geven over het werk en de groeipunten. We merken nog steeds dat dit niet makkelijk is. Mensen durven vaak niet te zeggen waar het op staat. We hebben bij Nascom sinds enkele jaren geen HR-afdeling meer en leggen de focus op zelfsturing binnen de teams, wat maakt dat we flexibel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en tegelijk heel veel vanuit de praktijk en passend voor het bedrijf zaken kunnen uitproberen. Mijn motto is dan ook prototype je organisatie elke dag opdat je als bedrijf de vinger aan de pols houdt en snel kan bijsturen.”

Hoe stimuleren jullie creativiteit en ondernemerschap bij jullie medewerkers?
“We zijn met ons bedrijf actief in een bijzonder snel evoluerende en innovatieve markt welke gepaard gaat met heel wat onzekerheid. Dit is echt niet makkelijk want de gekende en vertrouwde denkkaders en handelingspatronen zijn steeds minder toepasbaar. Deze worden alsmaar vaker doorbroken en dan heb je heel wat creativiteit nodig. Je kan naar mijn mening geen creatieve organisatie maken als je een lineaire, stapsgewijze aanpak volgt. Dan knijp je alle creativiteit dood. Een ontwerp-proces is heel sterk gedreven door de vaardigheden van de vakman die een aanpak uitwerkt op maat, strikte methodes kan je daarin niet volgen. Het komt erop aan om in je bedrijf te bouwen aan een cultuur waarbij je mensen gewoon maakt om zelf creatief te gaan denken en niet voortdurend terug te grijpen naar gekende patronen en rigide kaders. Iedere keer is het net weer anders. Uiteraard zijn er zaken die terugkomen en hebben we heel wat goede praktijken, maar toch blijft het telkens weer maatwerk. We hebben recent heel wat vaak onze praktijken en processen beschreven en gedeeld via onze blog. Het succes van een project ligt voor ons niet in knappe code of uitmuntende designs maar in de samenwerking van je mensen. Dit wordt vaak als evident beschouwd maar is het zeker niet. Het is belangrijk te investeren in je teams opdat er vertrouwen gecreëerd wordt, mensen elkaar waarderen voor hun inzet en andere perspectieven en op een goede manier met elkaar gaan communiceren.”

Hoe belangrijk zijn waarden volgens jou in het hedendaagse bedrijfsleven?
“Alles start met een bepaalde maatschappijvisie waarop je je bedrijf gaat enten. Als ondernemer dien je zorg te dragen en te waken over het sociaal, economisch en cultureel kapitaal. Voor ons is het heel belangrijk om trouw te blijven aan onze eigen waarden. Dit betekent dat je soms de keuze moet maken om niet met bepaalde klanten in zee te gaan omdat deze niet matchen met de waarden waar jij als bedrijf voor staat. Als je hier niet naar streeft, zet je een masker op en hou je het niet lang vol.” 

Als ik hier in het bedrijf binnenstap, hoe kan ik de bedrijfscultuur ervaren?
“We krijgen regelmatig de feedback van klanten dat mensen zich bij ons op hun gemak voelen. Er hangt hier een zekere rust. Een ander element is het vakmanschap. Wat we zeggen dat we gaan doen, doen we ook. We hebben vakmannen in huis die graag nieuwe dingen doen, open minded zijn en willen uitgedaagd worden.”

Omschrijf enkele “Moments of Glory” voor jullie bedrijf. Wat hebben jullie hieruit geleerd?
“De beleving van geluk is vrij subjectief. Tuurlijk heb je bepaalde sleutelmomenten en successen die je viert met de betrokken partijen, maar ik kijk graag verder. Ik ben erg gelukkig als we duurzame en betekenisvolle relaties met onze werknemers en klanten kunnen uitbouwen. Dit is voor mij de graadmeter van ons succes.”

Wat communiceren jullie met jullie medewerkers?
“Wij trachten vrijwel alles rond het reilen en zeilen van het bedrijf te communiceren naar onze medewerkers. We hebben heel wat intern overleg met en door onze medewerkers om elkaar te briefen en van elkaar te leren. Wij geloven sterk in de kracht van opleiding op de werkvloer.”

Wat vinden jullie belangrijk bij jullie leidinggevenden?
“Leidinggevenden zijn voor mij facilitators. Ze mogen niet teveel overnemen van hun medewerkers want anders worden ze niet meer uitgedaagd en wordt er geen verantwoordelijkheid meer opgenomen. Leidinggevenden moeten de krachten in mensen herkennen en ze kansen aanreiken die ze kunnen waarmaken opdat ze zelf vertrouwen blijven houden. Ik vind het ook belangrijk dat leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven en met hun mensen omgaan op de manier hoe ze zelf benaderd willen worden.”

Waar ligt u ’s nachts van wakker?
“Dat is geen makkelijke vraag. Voor mij ligt de uitdaging in het creëren van een gezond ecosysteem in ons bedrijf maar ook in ons ruimere economische stelsel. Vandaag de dag wordt er voor mij nog te weinig gedacht en gewerkt vanuit een dialoog en langetermijnvisie. Er zijn te weinig momenten waar mensen elkaar echt durven ontmoeten en uit hun hokje treden. De toekomst ligt voor mij in het delen van kennis.”

Wat is jullie gouden tip voor andere bedrijven en organisaties als het gaat om:
– interne communicatie:
“Ik denk sowieso dat het belangrijk is om zoveel mogelijk face-to-face en transparant te communiceren. Bovendien moet je je boodschap regelmatig herhalen. Ik vind het super belangrijk om toch wel elke maand alle medewerkers te zien. Denk goed na welk gen je in je organisatie wil krijgen en uitdragen. Vergeet ook niet te visualiseren, het helpt om zaken te laten leven in je bedrijf. Wij werken binnen Nascom heel erg analoog.  Toch wel atypisch voor een digitaal bedrijf. Een voorbeeld hiervan zijn onze Showtime-poster en information radiators welke in onze kantoren hangen. De meeste mensen gaan in het analytische en vergeten het verhaal te vertellen. Mensen hebben dit nodig om zich te laten raken en engageren.”

– omgaan met veranderingen:
“Verandering is voor mij hoop. Je moet je er niet tegen verzetten en willen proberen voortdurend te controleren. Het is de sprong durven wagen vanuit een zeker geloof. Als je dit niet doet, kom je niet in een creërende modus. Probeer het leven ook niet te persoonlijk te nemen en niet voortdurend te culpabiliseren.”

– verhogen van de betrokkenheid van medewerkers:
“Ik denk vooral focussen op de intrinsieke motivatie van mensen. Mensen moeten hun werk met passie en goesting doen. Vertrek vanuit de talenten die in je team aanwezig zijn en focus niet alleen op het eindpunt maar geniet ook met je team van het proces en het spel.”

Bijzondere dank aan Jo Martens en het hele team van Nascom voor het boeiende gesprek; de vele tips en de open houding over het bedrijf welke naar mijn aanvoelen heel wat bedrijven kan inspireren om zelf mee aan de slag te gaan!

Wil je meer te weten komen over het reilen en zeilen bij Nascom, neem dan zeker een kijkje op hun website en blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>