Back to blog

Het verhaal achter succesvolle bedrijven

16 maart 2015 - Posted in Tips Posted by:

Waarom zijn bedrijven als Apple, Google, Uber, Airbnb, Facebook, Tesla,… succesvoller dan anderen in de markt? Antwoorden zouden kunnen zijn: ze werken met genieën, ze hebben toegang tot meer investeringsgeld en de meest geavanceerde technologieën, er wordt een efficiënt beleid gevoerd, … En dit is waarschijnlijk ook waar. Maar is dit de kern? Want wat blijkt, er is duidelijk een patroon. In deze bedrijven leiden en communiceren de leiders anders!

Simon Sinek, leiderschapsgoeroe en auteur, gaf reeds in 2009 een boeiende Ted talk over dit topic en introduceerde zijn “Golden Circle” model waarbij hij duidelijk aantoont dat succesvolle bedrijven anders te werk gaan.
Ze focussen in hun communicatie op het doel en het waarom. Ze weten bijzonder goed waar ze voor staan en waarom ze ertoe doen. Ze communiceren vanuit hun kern. En vertellen niet alleen, in tegenstelling tot wat vele andere bedrijven doen, wat ze doen (vb. dit is mijn product met deze kenmerken) en hoe ze dit realiseren (vb. we gebruiken technologie X).

En wat blijkt? Dit heeft niet alleen een positief effect op de omzet want je raakt je klanten met je verhaal, maar is bovendien een stevige basis om je organisatie op te bouwen en je medewerkers te motiveren. Mensen zijn betrokken omdat ze weten waarom ze ertoe bijdragen. En dit is duidelijk meer dan ervoor zorgen dat er geld verdient wordt. Het heeft trouwens ook een magneeteffect op geëngageerde mensen. Je trekt de juiste mensen en talenten aan omdat ze geloven in datgene waar je voor staat. Deze “tactiek” pasten de vliegtuigpioneers Wright Brothers ook toe om hun concurrenten ver achter zich te laten.

Stel jezelf dus de vraag wat de wereld zou missen als jouw bedrijf er morgen niet meer is. Waar doe je het “in the end” allemaal voor? En vooral hoe communiceer je hier vandaag over naar je medewerkers?

Veel succes en ik ben benieuwd naar jullie waarom!
Nele

Wil je nog meer tips over hoe hiermee aan de slag te gaan in je organisatie, lees dan zeker ook onderstaande blogteksten:
– Wat zijn jouw goede voornemens als leidinggevende?
– Laat je zien!
– Wie zijn wij?

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>