Back to blog

Feedback is een kadootje!

28 juli 2015 - Posted in New Posted by:

Steeds meer bedrijven worstelen vandaag met hun oude feedbacksystemen. Zo las ik vandaag in de Tijd het boeiende opiniestuk van Ignace Van Doorselaere, CEO van Lingeriegroep Van de Velde, “Evaluatiegesprekken zijn tijdrovende gedrochten”. Ze ervaren dat deze niet meer werken in een snel veranderende innovatieve omgeving met nieuwe generaties van medewerkers en merken dat het “vijf voor twaalf is” om ook dit luik binnen de bedrijfscultuur heruit te vinden. Dergelijke teksten hebben uiteraard een magneeteffect op mij omdat ik dag in dag uit via mijn werk en projecten ervaar hoe bedrijven en organisaties feedback geven ten aanzien van hun medewerkers. En wat stel ik hierbij vast?

1. Leidinggevenden maar ook teamleden zijn vandaag nog zoekende in het geven van feedback. Daar waar positieve feedback en het geven van het spreekwoordelijke “schouderklopje” naar mijn aanvoelen al te weinig gebeurt, is het met het aanspreken van anderen op negatieve gedrag of groeipunten al helemaal lastig. Dit heeft met tal van redenen te maken (bijvoorbeeld angst voor de reactie van de ander, hem/haar niet willen kwetsen, de informatie verkregen hebben van derden,…) maar mag geen excuus zijn om het niet te doen. We hebben immers feedback van anderen nodig om meer te weten te komen over hoe we overkomen in interactie met anderen én we dus meer inzicht krijgen in onszelf als persoon en onszelf beter leren kennen. Dit beeld is cruciaal om iets te kunnen doen aan het gedrag en dit te gaan veranderen.

2. Bovendien stel ik vast dat heel wat werkomgevingen jaar in jaar uit dezelfde vragenlijsten hanteren. Medewerkers ervaren dit als een statisch en verouderd instrument, wat niet meer aansluit bij de snel evoluerende markt, bedrijfsomgeving, de taken die worden opgenomen,…. Ze zijn teleurgesteld en al helemaal niet meer enthousiast om eraan deel te nemen. Dit is bijzonder jammer én een gemiste kans!

3. Tot slot is het minstens zo belangrijk om via dialoog niet alleen feedback te geven maar ook ook feedback te vragen over het reilen en zeilen in het bedrijf, hoe de betrokkenen de relatie ervaren met de leidinggevende, op welke manier de betrokkene extra kan ondersteund worden om zijn/haar werk nog beter te doen, wat de effecten zijn van de interne communicatie,… Deze open houding staat in schril contrast met het éénrichtingsverkeer wat vandaag nog steeds zit ingebakken in de klassieke functionerings- en evaluatiegesprekken. Laat het jouw missie zijn als leidinggevende om hiervoor open te staan, op zijn minst de vraag te stellen en je medewerkers te stimuleren mee creatieve ideeën te formuleren om dit te verbeteren. Op die manier zet je in op een gedeelde verantwoordelijkheid, spreek je mensen aan op hun expertise én kunnen ze samen bouwen aan de organisatie!

Wil je nog meer te weten komen hoe je kan inzetten op een bruisend organisatieklimaat, lees dan zeker ook volgende blogposts:

Kortom evalueer de feedbackloops in je organisatie want feedback is telkens weer een kadootje!
Volgende week vertel ik jullie meer tips hoe je dag in dag uit op een goede manier feedback kan geven!
Nele

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>