Back to blog

Lessons learned van Onsophic

22 september 2015 - Posted in Inspirerende voorbeelden Posted by:

Wat kunnen bedrijven en organisaties vandaag leren van jonge start-ups? Veel meer dan velen misschien denken. Hun dynamiek, “anders en creatief denken”, het enthousiasme en de passie voor hun werk, de open dialoog en het snel kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, doet vele bedrijven immers fronsen en achterop hollen. Ik ben dan ook heel blij dat ik de kans kreeg om Tom Pennings (CEO en stichter) en Jeroen Abrahams (Software Engineer) van Onsophic te interviewen voor deze blog. Zij geven ons een unieke inkijk in het reilen en zeilen van het bedrijf wat gevestigd is op de bruisende technologiehotspot van Limburg, de Corda Campus.

Hoe ben je ondernemer geworden Tom?
“Ik heb steeds een passie gehad voor computers, programmeren, software en hardware. Nadat ik eerst een jaar studeerde aan de Khlim schakelde ik over naar de PXL om toegepaste informatica te studeren. De eerste opleiding was naar mijn aanvoelen te theoretisch en ik wou met beide voeten in de praktijk kunnen staan, impact hebben en zelf iets kunnen creëren. Op dat moment kreeg ik de opportuniteit om te participeren aan een uitwisselingsproject in de USA. Voor mij was dit een unieke ervaring en kans waar ik mijn ouders ook bijzonder dankbaar voor ben. Hier heb ik gedurende een half jaar het beste van mijzelf gegeven en kreeg ik de smaak te pakken. De kijk op ondernemerschap, het durven springen en gaan voor je zaak sprak me sterk aan in de Amerikaanse cultuur. Dit was voor mij ook een groot contrast met onze Belgische cultuur die toch eerder conservatief en soms zelfs wat negatief is. Nadat ik afgestudeerd was, ben ik eerst gaan werken om nadien terug naar Amerika te kunnen verhuizen waar ik aan de slag kon bij een bedrijf in Silicon Valley. Hier raakte ik nog meer geïnspireerd en zag ik met mijn eigen ogen welke mooie resultaten ze neerzetten. Ik heb hier veel kunnen leren over organisaties en hoe mensen te motiveren. Deze kennis en waarden tracht ik vandaag ook te vertalen naar mijn eigen bedrijf. In 2014 heb ik dan zelf de grote sprong gewaagd en startte ik, samen met Ian Hart (heeft als Senior Director voor Apple gewerkt), Onsophic. Ian is een groot voorbeeld voor mij omdat hij steeds zichzelf is en er alles aan doet om met een enthousiaste ploeg de wereld te verbeteren. Wij vullen elkaar goed aan, hij is een uitstekende sparring partner voor mij.”

Wat heeft jou in Silicon Valley geïnspireerd?
“Ik heb ervaren dat leeftijd onbelangrijk is.Het maakt niet uit of je nu 20 bent of een veteraan van 50 jaar, je krijgt dezelfde kansen. Dit is heel sterk omdat je op elk niveau mensen de mogelijkheid biedt om te groeien en jongeren ook triggert om effectief het verschil te maken. Daarnaast heb ik zelf ook ervaren hoe belangrijk het is zelf te zien wat het resultaat van je werk is. Het gevoel ertoe te doen is de grootste motivator.”

Waar staat Onsophic voor?
Onsophic wil het leerproces vernieuwen door opleidingen efficiënter en meer gepersonaliseerd te maken voor de bedrijfswereld en het onderwijs. Technologie gaat educatie niet vervangen, maar wordt nog erg vaak enkel als hulpmiddel gebruikt.  Wij richten ons daarom zowel op de leermethodologie (vb. de inhoud van opleidingen attractief maken, leren helpen faciliteren, manieren van leren…) als ook het aanreiken van de technologie om het leerproces te analyseren en bij te sturen (vb. online platform, het meten van resultaten,…). Hierdoor kan de inhoud van de opleiding voortdurend verbeterd worden met daarenboven doeltreffende sturing voor student en docent.”

Wat vind je belangrijk als je je team samenstelt?
“Ik wil te weten komen wie de persoon is. Waar hij/zij voor staat, wat hem/haar drijft. In de selectie vraag ik steevast om een persoonlijk project toe te lichten waarbij we enerzijds dieper kunnen ingaan op de technische kennis, maar ook meer te weten komen over de persoon die voor ons zit en hoe hij/zij in elkaar zit.”

Hoe tracht je vandaag binnen Onsophic je medewerkers te motiveren?
“We vinden het erg belangrijk dat medewerkers voelen dat het werk wat ze afleveren ook van hen is. Dat zij medeverantwoordelijk zijn voor het resultaat, dit mee kunnen vormgeven en hier fier op zijn. Waak erover om als leidinggevende de nodige afstand te nemen en je teamleden zelf met ideeën en oplossingen te laten komen om je product of dienst naar een hoger level te tillen. Vrijheid en het gevoel ertoe te doen voor het bedrijf is voor mij fundamenteel. Ik geloof ook sterk dat bedrijven vandaag hun medewerkers meer kunnen motiveren door hen uit hun hokjes te laten treden en hen te verbinden met andere takken in de organisatie. Bijvoorbeeld hen niet alleen laten programmeren maar hen ook betrekken in hoe je de marketing aanpakt. Zo ontstaan vaak schitterende ideeën, maar wordt ook de lijm in de organisatie sterker én vergroot je het draagvlak.

We willen onze medewerkers aanspreken op resultaten. We vertalen dit in de praktijk door samen de doelstellingen te formuleren maar niet te gaan invullen hoe ze hiertoe moeten komen. Er zijn immers verschillende wegen om je doel te bereiken. Ik wil dat mijn medewerkers met goed doordachte voorstellen en ideeën komen. Ervaring en leeftijd zijn op dat moment voor mij ondergeschikt. Ik besef heel goed dat dit in een start-up makkelijker kan dan in een groot bedrijf want om dit te kunnen doen moet je team heel goed weten waar je naartoe wil en is transparante communicatie onontbeerlijk. Desondanks zie je dat grote bedrijven als een Google en Apple deze start-up filosofie toch integreren en afdelingen organiseren als start-ups. Dus ik geloof wel dat het kan.”

Hoe makkelijk is het voor jou als leidinggevende om de touwtjes los te laten?
“Ik denk dat je hier enerzijds moet vertrouwen op de passie en anderzijds bestaat er ook nog zoiets als sociale druk in groepen. Als je als leidinggevende je team duidelijk kan maken en werkelijk meent dat ze medeverantwoordelijk zijn voor het resultaat, gaan medewerkers elkaar sneller aanspreken én aanmoedigen. Mijn grootste uitdaging in het loslaten is dat ik net als mijn medewerkers programmeur ben in hart en nieren en dit mag ik nu net niet meer doen in het belang van het bedrijf. Mijn taak is op strategisch niveau het bedrijf verder uitbouwen. Ik weet welke kwaliteit ik in huis heb en daar moet ik op vertrouwen.”

Hoe waak je over dit model als Onsophic groeit?
“Wij willen geen zware top-down structuur. We willen mensen met passie blijven aantrekken, hun talenten op de juiste plek inzetten en hen op een transparante manier betrekken in de toekomst van het bedrijf.”

Bijzondere dank aan Tom en Jeroen voor het boeiende gesprek; de vele tips en de open houding over het bedrijf welke naar mijn aanvoelen heel wat bedrijven kan inspireren om zelf mee aan de slag te gaan!

Wil je meer te weten komen over het aanbod en het reilen en zeilen bij Onsophic, neem dan zeker een kijkje op hun website of onsophic-flyer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>