Back to blog

In de cockpit van D square

23 februari 2015 - Posted in Inspirerende voorbeelden Posted by:

In het kloppende en bruisende hart van de Corda Campus te Hasselt, gevestigd op de voormalige Philipssite, en broedplaats voor tal van innoverende en disruptieve bedrijven, vinden we D square terug. Zij helpen plant managers, in grote (petro)chemische bedrijven en de voedingsindustrie, kritische bottlenecken in hun afdeling te detecteren, te analyseren en op te lossen met het oog op het bereiken en overtreffen van de gestelde targets.                 D square ontwikkelt en biedt innovatieve data-mining software en zoektechnologie aan welke resulteert in procesoptimalisatie. Als spin-off van de K.U. Leuven won D square in 2009 de award van “beste spin-off van het jaar”. Ik ben dan ook zeer verheugd te hebben kunnen spreken met de kapitein van dit groeiende bedrijf, Bert Baeck.

Hoe trachten jullie de medewerkers in het bedrijf te enthousiasmeren en hun passie voor het werk levend te houden?
“Dat is geen makkelijke vraag. Eerst en vooral is het belangrijk om aan te geven dat wij actief zijn in een markt waar wij dienen te concurreren met de grote bedrijven als een Siemens, een ABB, GE en Rockwell. Dat voelt soms als David versus Goliath. Deze bedrijven hebben vaak ongelimiteerde middelen terwijl wij het vaak met eerder beperkte middelen moeten doen. We proberen hier echter positief mee om te gaan en hebben dan ook een bedrijfsidentiteit gecreëerd waarbij we onszelf beschouwen als straaljagerpiloten welke aankijken tegen airbussen. Wij willen straaljagers zijn die flexibel en snel kunnen omspringen met nieuwe ontwikkelingen in de markt. Een airbus daarentegen geeft veel comfort maar heeft ook minder veerkracht. We proberen een gezonde gevechtsmentaliteit te creëren bij onze medewerkers en de andere spelers in de markt uit te dagen. We trachten dit ook heel zichtbaar te maken in alles wat we doen. Zo stellen we onze concurrenten en targets heel visueel voor. Dit is heel belangrijk voor en in onze identiteit opdat onze medewerkers weten en ervaren in welke realiteit we als bedrijf actief zijn en wat onze missie is. Tot slot vinden we het ook belangrijk om onze successen te vieren. We hebben onze bel die luidt bij elke positieve gebeurtenis, denk aan het binnenhalen van nieuwe klanten, het behalen van onze licentie, enzovoort. Het zijn allemaal kleine dingen die je als bedrijf helpen om een eigen identiteit te ontwikkelen.”

Hoe stimuleren jullie creativiteit en ondernemerschap bij jullie medewerkers?
“In onze waarden staat heel duidelijk opgenomen dat we verwachten dat onze medewerkers verantwoordelijkheid nemen en enthousiast worden van diversiteit, creativiteit en innovatie. We verwachten dat je initiatief neemt en stimuleren dit ook. Ons bedrijf heeft een vlakke structuur waarbij iedereen de handen uit te mouwen steekt en zelf het goede voorbeeld geeft. We hanteren geen verborgen agenda’s en trachten heel open te communiceren. In onze aanwervingen letten we heel erg op de match met onze bedrijfscultuur. Je moet een gevechtspiloot zijn, wil je bij ons komen werken. Hier zijn we heel consequent in.” 

Hoe voelen en proeven we de waarden waar jullie voor staan?
“Onze waarden zijn onze gids. Deze worden elk jaar opgefrist en bijgestuurd indien nodig. We hanteren ze in onze aanwervingen en ze zijn een toetssteen in functionerings- en evaluatiegesprekken. Indien je niet meer in deze waarden past, is dit voor ons een reden om afscheid te nemen. We dragen deze waarden ook uit naar onze klanten
. Wij willen hen helpen innoveren en verwachten dat zij ons verder helpen groeien. We investeren in duurzame relaties met onze klanten.”

Omschrijf enkele “Moments of Glory” voor jullie bedrijf. Wat hebben jullie hieruit geleerd?
“2013 is naar mijn aanvoelen een grote mijlpaal geweest omdat we op dat moment het idee kregen en uitwerkten om innoverende zoektechnologie te ontwikkelen, een google als het ware voor procesindustrie. Dit was een echt eureka-moment temeer omdat onze klanten hier bijzonder enthousiast op reageerden. Bovendien was dit de eerste keer dat de grote spelers ook naar ons begonnen te kijken en plots beseften dat er een gevechtsvliegtuig aan het opstijgen was. Meer en meer konden we onze plek innemen in de markt. Er staat natuurlijk nog heel veel te gebeuren maar we vinden het belangrijk om deze grote stappen te vieren met onze medewerkers.”

Wat communiceren jullie met jullie medewerkers?
“We hebben iedere maand een companymeeting met alle medewerkers waar alle KPI’s en toekomstplannen besproken worden. We staan voor open communicatie en willen onze medewerkers in het hele plaatje betrekken. Een belangrijkste tip is ook om al in een zo vroeg mogelijk stadium te communiceren. Naar mijn aanvoelen is het beter om te zeggen dat bepaalde stukken nog niet duidelijk zijn dan niets te zeggen omdat dit wantrouwen schept en er dan vaak verhalen gaan leven die niet stroken met de realiteit. Je krijgt dit maar moeilijk rechtgezet.””

Wat vinden jullie belangrijk bij jullie leidinggevenden?
“Leiderschap is voor mij zelf het goede voorbeeld geven en is zeker niet te verengen tot het hebben van een titel. Een leidinggevende moet ook kunnen reflecteren over zichzelf en aanspreekbaar zijn op het eigen gedrag en eventuele gemaakte fouten. Voor mij is een goede leidinggevende een mix van een optimist en pessimist. Hij moet de drijvende kracht zijn die een roze bril opzet maar tegelijk ook voldoende kritisch kan zijn en valkuilen ziet. Samen vormen ze een mooi geheel als ze elkaars diversiteit waarderen. Tot slot vind ik het ook belangrijk dat je jezelf goed in je hoofd en vel voelt. Gezond leven en jezelf verzorgen zijn naar mijn aanvoelen noodzakelijke voorwaarden om goed te presteren. Je moet in vorm zijn om er dag in dag uit te staan.” 

Wat denk je dat je niet van een leidinggevende mag verwachten?
“Een honderdtwintig uren werkweek. Dit is verleden tijd. Ik geloof dat je er maar kan blijven staan als je een gezonde balans hebt tussen werk en vrije tijd. Op die manier blijf je ook gemotiveerd en scherp.” 

Waar ligt u ’s nachts van wakker?
“Op welk snel tempo we de wereld kunnen gaan veroveren. Het is voor ons nu of nooit. We hebben niet meer zoveel tijd voor onze concurrenten ons zullen gaan kopiëren omdat ze nu eenmaal meer budgetten en mensen hebben.”

Wat is jullie gouden tip voor andere bedrijven en organisaties?
“Durf slecht nieuws te communiceren en neem afscheid van mensen die niet meer in je organisatie passen. Communiceer naar je medewerkers over de verwachtingen en evalueer tijdig. Durf zelf ook te spreken over falen. Tot slot denk ik dat je waarden je gids moeten zijn in het laten groeien en uitbouwen van je organisatie. Geef mensen vrijheid en stop niet teveel in procedures en regeltjes.”

Bijzondere dank aan Bert Baeck en het hele team van D square voor het boeiende gesprek; de vele tips en de open houding over het bedrijf welke naar mijn aanvoelen heel wat bedrijven kan inspireren om zelf mee aan de slag te gaan!

Wil je meer te weten komen over het reilen en zeilen bij D square, neem dan zeker een kijkje op hun website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>