Back to blog

Wie zijn wij?

4 augustus 2014 - Posted in Tips Posted by:

Stellen jullie zich wel eens de vraag wat jullie bedrijf of organisatie zo bijzonder maakt en waar jullie voor staan? Deze denkoefening zou naar mijn aanvoelen topprioriteit moeten krijgen in onze hedendaagse bedrijfswereld, maar dreigt vaak onder te sneeuwen door de hoge werkdruk. Onze kijk op bedrijven is immers doorheen de tijd sterk geëvolueerd. Het gaat niet meer enkel om de cijfers; de winsten; het aantal klanten en medewerkers;… Vandaag de dag verwachten we net dat tikkeltje meer van onze bedrijven en organisaties die opereren in steeds complexere en elkaar beïnvloedende systemen.
(Klik hier om de hedendaagse context van een bedrijf te bekijken)

Steeds meer dringt een andere kijk zich op en wordt van bedrijven verwacht dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Belangrijk is dat bedrijven de dag van vandaag, naast de focus op de het-component (bijvoorbeeld het aantal klanten; de omzet; de kosten;…), ook investeren en nadenken op welke manier en vanuit welke waarden er werk wordt gemaakt van de ik- en wijcomponent. Dit verdient echt wat wat meer verduidelijking.

Laat ons eens eerst even inzoomen op de ik-component. De tijd dat mensen hun werk beschouwden als louter inkomen en uitvoerden wat de baas vroeg, is immers voorbij. Er wordt verwacht dat een bedrijf investeert in de persoonlijke en professionele groei van mensen, dat ze kansen en uitdagingen krijgen en in een aangename werksfeer terechtkomen. Maar niet alleen werknemers, ook klanten en andere betrokkenen (bijvoorbeeld concullega’s; leveranciers; samenwerkingspartners; de overheid;…) in het systeem hebben verwachtingen. Steeds meer bedrijven voelen dat ze ter verantwoording worden geroepen en moeten tonen en communiceren op welke manier ze zich maatschappelijk engageren en inzetten op de wij-component. Vandaag investeren dan ook al heel wat bedrijven in sociale en milieubewuste initiatieven (bijvoorbeeld Nike; Coca-Cola; Walt Disney; Microsoft; Google;…). Dit is meer dan ooit nodig om als bedrijf ernstig te worden genomen en te laten zien waar je voor staat.

Sta dus even stil bij en definieer de waarden die jouw bedrijf of de organisatie drijven en laat ze stromen en leven in je dagelijkse werk. Doe dit niet alleen, maar samen met de medewerkers opdat dit geen dode letters blijven in visie- of mission statements, maar een gedragen en doorleefd verhaal worden.  Hierdoor weten medewerkers; klanten; leveranciers of samenwerkingspartners waar het bedrijf voor staat en wordt dit een unieke reisweg gestoeld op stevige waarden die dag in dag uit waar worden gemaakt.

Veel succes!

Nele

 

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>