Back to blog

Laat je zien!

30 september 2014 - Posted in Tips Posted by:

Als we denken aan het zichtbaar maken van je organisatie of bedrijf komen we al snel in de employer branding– wereld terecht. Niet alleen producten en diensten worden vandaag gebrand ook bedrijven en organisaties zijn steeds meer afhankelijk van het imago wat ze hebben in de buitenwereld. Meer dan ooit is het belangrijk, in functie van het aantrekken en behouden van talent, om op een positieve manier zichtbaar te zijn en erkend te worden als werkgever. Hoe denk je dat er naar jouw bedrijf of organisatie wordt gekeken? Hoe verdienen jullie de “great place to work-titel”? Wat maakt jullie zo uniek? En hoe krijg je een magneeteffect voor talentvolle medewerkers?

Zoals dit zo vaak met vele initiatieven gepaard gaat, staat of valt alles met een duidelijke visie. Deze moet inspireren en oog hebben voor het product of de dienstverlening, de ruimere context (vb. ecologische of sociale bijdrage) en uiteraard in het kader van employer branding vertolken hoe er met de medewerkers en de teams wordt omgegaan. Inzetten op employer branding doe je niet vanuit een bekrompen korte termijnvisie, maar met het oog op een blijvende investering.

Hoe pak je dit nu concreet aan?

  • Eerst en vooral is het belangrijk om eens na te gaan hoe de buitenwereld naar jou kijkt als werkgever? Welk beeld hebben ze? Vergeet hierbij ook niet intern de oefening te maken. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs. Hoe wordt het bedrijf als werkgever ervaren? Durf in de spiegel te kijken en deze confrontatie aan te gaan. Het kan je maar helpen om het beter te doen in de toekomst!
  • Vertel geen sprookjes maar ben oprecht! Het heeft geen zin om mooiere verhaaltjes te vertellen als deze niet kloppen of zo ervaren worden door de medewerkers. Dit wordt snel doorprikt en heeft net een omgekeerd effect!
  • Jullie zijn zeker niet de enigen! Laat dus zien wat jullie zo bijzonder maakt en onderscheidt van concullega’s. Waarom kan het voor mensen interessant zijn om voor jullie te kiezen?
  • Bouw geen muren en laat zien hoe het er bij jullie aan toe gaat. Doe dit niet alleen maar betrek je medewerkers hierin. Biedt hen de mogelijkheid om te tonen hoe het leven en het klimaat eruit ziet. Doe dit door bijvoorbeeld aan jouw medewerkers te vragen om filmpjes te maken van hun werkplek of getuigenissen neer te pennen. Ongetwijfeld hebben zij nog heel wat ideeën, durf er ook mee aan de slag te gaan!
  • Wees ook online aanwezig! Net zoals vele communicatie een online dimensie kreeg, is dit vandaag de dag ook meer dan waar voor employer branding. Durf te communiceren en laat jouw organisatie zien op social media als Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn,…
  • Ga niet voor one shot! Een correct werkgeversimago zal je maar bekomen door op regelmatige en consequente basis te investeren en trouw te blijven aan datgene waar jullie voor staan.

Zijn jullie geprikkeld? Klik zeker eens op onderstaande bedrijven. Ze kunnen inspiratie bieden en jullie samen met de bovenstaande tips op weg helpen!
GEL’Oréal, Visa, Schoenen Torfs, ….

Alvast veel succes en deel zeker jullie ervaringen!
Nele

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>