Back to blog

Yes voor verandering!

8 september 2014 - Posted in Tips Posted by:

Recent was ik op het PI-congres over innovatie en werd ons de vraag gesteld welke toestellen we ons herinnerden uit onze kindertijd. Meteen werden nostalgische herinneringen opgehaald om vervolgens dit lijstje te vergelijken met de toestellen die de dag van vandaag ons leven beheersen. Er volgde meteen een geanimeerd debat. We staan er niet vaak bij stil maar onze wereld verandert en evolueert bijzonder snel. Wie had immers destijds durven dromen over Ipads; smartphones; digitale televisie; elektrische wagens; internet;…. Mensen die dergelijke ideeën destijds verkondigden, zouden als fantasten omschreven worden. En toch, vandaag de dag en niet zo gek veel later, is het realiteit.

Dit maakt veranderingen en bovenal innovatie zo boeiend. Ze veranderen onze leefwereld, handelen en kijk en bieden ons als persoon, mits we ervoor openstaan, telkens weer kansen om te groeien en te leren. Veranderingen zijn echter niet altijd makkelijk en mensen hebben soms de neiging om zich hiertegen te verzetten wat ook wel eens weerstand wordt genoemd. Dit is jammer want zo gaan er ook heel wat kansen en opportuniteiten voorbij. We leven vandaag de dag immers in een snel evoluerende wereld welke veranderingen triggert. Vandaag de dag stellen dat “er nu wel genoeg veranderd is en te eisen dat alles bij het oude blijft” is een illusie. Machiavelli sprak ooit de woorden “De ene verandering legt altijd de grondslag voor de verandering die erop volgt”. En ga het maar eens na, deze stelling klopt als een bus. Met de ontwikkeling van het internet bijvoorbeeld werden heel wat nieuwe veranderingen getriggerd die onze leefwereld danig wijzigde. Denk maar aan de opkomst van de social media; het internetbankieren; crowdfunding;…

Ook binnen onze organisaties en bedrijven zijn verandering en innovatie hot topics en wordt voortdurend gezocht op welke manier erop kan worden ingespeeld om zich staande te houden in de woelige en steeds moeilijker te voorspellen context waarin we actief zijn. Tegelijk zijn organisaties en bedrijven ook voortdurend zoekende naar hoe men mensen kan enthousiasmeren om hun schouders te zetten onder deze veranderingen en vernieuwing. Geen al te makkelijke opdracht waarbij het niet onbelangrijk is om mensen erkenning te geven voor datgene wat ze tot nog toe gedaan hebben. Een stap die vaak ten onrechte wordt overgeslaan maar cruciaal is als men mensen wil motiveren in de verandering mee te stappen en het “oude vertrouwde” achter zich te laten. Een ander luik wat bijzonder belangrijk is omvat het ruimere verhaal. Waar doen we het voor? Wat drijft ons? Vergeet als bedrijf zeker niet om dit verhaal te vertellen en heel goed uit te leggen vanuit welke drijfveren de verandering wordt ingezet. Tot slot kan je ook stellen dat mensen makkelijker instappen in het verhaal als je hen de ruimte geeft om dit verhaal in de mate van het mogelijke mee te schrijven. Creëer een speelveld waarbij mensen de kans krijgen om hun steentje bij te dragen in het veranderingsproces en hierover mee na te denken. Je zal zien dat dit niet alleen de motivatie maar ook de betrokkenheid van je medewerkers ten goede komt!

Wil je hieraan werken, lees dan zeker ook mijn blogteksten Ingrediënten voor een sprankelende bedrijfscultuur; Wie zijn wij?; Interne communicatie is net zo stimulerend als zwarte koffie!

Omarm dus verandering en juich ze toe!

Veel succes!
Nele

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>