Back to blog

Ben jij een NIMBY of een PIMBY?

20 oktober 2014 - Posted in Tips Posted by:

Hoe sta jij ten opzichte van nieuwe uitdagingen en innovatieve ideeën? Begin je al ongeduldig op jouw stoel heen en weer te schuifelen? Jeuken jouw vingers al? Borrelen tal van ideeën en voorstellen bij je op? Of… hoor ik je zuchten? Achteruit leunen? Tekeer gaan met tal van argumenten? Een uitstekend moment om het eens te hebben over de NIMBY’s en PIMBY’s op de werkvloer!

Wat zijn deze beestjes?
De acroniemen NIMBY (Not In My Backyard) en PIMBY (Please In My Backyard) werden initieel gebruikt om reacties van burgers te definiëren op maatschappelijk relevante projecten zoals bijvoorbeeld de aanleg van een nieuwe weg, sociale woningen, windmolens, de bouw van een nieuwe gevangenis, de aanleg van een nieuw stadspark, … De NIMBY’s onder ons zullen, in tegenstelling tot de PIMBY’s, nieuwe initiatieven of ideeën (vb. meer toegankelijkheid, gelijke kansen, een ecologisch beleid,…) ondanks dat ze het maatschappelijk belang ervan erkennen, aanvallen en tegenhouden uit vrees dat dit een impact zal hebben op hun persoonlijke levensdomeinen en ze hier zelf de gevolgen van dragen.

Het is natuurlijk niet zo vreemd dat dergelijke reacties op veranderingen komen. Veranderingen hebben immers altijd een impact en velen onder ons zien veranderingen ook vaak als een persoonlijke bedreiging. Hoe we het ook draaien of keren, verandering brengt lasten met zich mee en vraagt heel wat van mensen. Maar, … tegelijk biedt het ook heel wat kansen en het voelt alsof ik een gekende plaat afspeel, maar onze bedrijven hebben hier vandaag de dag ook bijzonder veel nood aan.

Ook in onze bedrijven komen we NIMBY’s en PIMBY’s tegen. Ga het maar eens bij jezelf na. Hoe reageerde jij de laatste keer op een nieuw voorstel? Hoe reageerden jouw collega’s? Wat was de reactie van samenwerkingspartners? NIMBY’s en PIMBY’s zijn geen uitzonderlijke beestjes, we komen ze dagdagelijks tegen.

Hoe ga je in gesprek en stimuleer je NIMBY’s om PIMBY’s te worden?
1. Leg uit waarom!
Het blijft belangrijk, wil je mensen meekrijgen in een veranderingsproces, om hen goed uit te leggen waarom het belangrijk is, wat het doel is envanuit welke waarden en drijfveren het idee of voorstel ontstaan is.

2. Geef erkenning voor de last
Ontken zeker niet de last die mensen ondervinden ten gevolge van veranderingen maar geef er erkenning voor en hoor welke impact bepaalde zaken hebben. Als mensen het gevoel krijgen gehoord te worden in het verhaal, wordt al een stuk frustratie weggenomen.

3. Betrek je gesprekspartners
Kom niet met voorgekauwde procedures en richtlijnen, maar betrek mensen in het verhaal. Een sterke motivator tot verandering is nog steeds betrokkenheid. En veranderingen krijgen maar body als mensen zich herkennen in het verhaal en het gevoel hebben het mee geschreven te hebben. Geef ruimte aan mensen om vanuit hun perspectief mee na te denken en creëer op die manier draagvlak in je organisatie.

Ieder van ons krijgt het wel eens lastig als hij of zij met veranderingen geconfronteerd wordt. Toch is het belangrijk om een open blik te behouden voor de kansen van verandering en deze niet zomaar opzij te zetten. Doe de check eens bij jezelf en probeer zelf en in jouw team meer een PIMBY te zijn en verandering te omarmen!

Veel succes!
Nele

Lees zeker ook volgende blogpost als je meer wil lezen over dit onderwerp:

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>